Nová tramvaj 52T v Praze: Nejpohodlnější a nejtišší jízda v historii MHD?
8. července 2025450
Po měsících čekání a testů vyjela do ostrého provozu nová tramvaj Škoda 52T. Jakými technologiemi disponuje, v čem je lepší než její předchůdkyně, kde skrývá nějaké ty „mouchy“, ale i jak se v ní třeba sedí, jsme se rozhodli ukázat v tomto videu.
Vydejte se s námi na exkluzivní jízdu tramvají 52T!
Čím 52T předčí svou předchůdkyni 15T a čím zaujme na první svezení?
• Díky velkým oknům je tramvaj opravdu prosvětlená.
• Bezbariérový nástup i výstup potěší nejen cestující s handicapem, ale i rodiče s kočárky. Přibyla i vyhrazená místa pro kočárky a vozíky.
• Dvě sedačky na každé straně uličky zajišťují víc míst k sezení. Sedačky jsou navíc polstrované, takže pohodlnější.
• Víc míst k stání zajišťuje širší prostor v kloubech tramvaje. Celkově by se mělo do tramvaje vejít 243 cestujících.
• Díky novému řešení podvozku je jízda nejen plynulá, ale také tichá.
• Také informační systém prošel „upgradem“ – na 6 obrazovkách najdete vše důležité.
• Všechny vozy jsou klimatizované.
Malé vady na kráse
• 52T má jen pět dveří, dva z pěti článků tramvaje je dokonce úplně bez dveří. To může znepříjemňovat a také zpomalovat nastupování a vystupování, především ve špičce, když bude tramvaj přeplněná.
• 52T je o 4 cm širší než její předchůdkyně. Ačkoli se to zdá jako zanedbatelný údaj, v hustém pražském provozu, kde se tramvaje často potýkají s nejrůznějšími překážkami, to může znamenat různé nepříjemnosti. Například když vůz neprojede kolem zaparkované dodávky.
Zajímavosti, co stojí za zmínku
• Za povedeným vzhledem 52T stojí známý průmyslový designér Tomáš Chludil ze Škoda Group (jeho rukopis ostatně nese již tramvaj T3 Coupé).
• Unikátní bezpečnostní systém snižuje riziko nehod.
• Maximální rychlost tramvaje je 80 km/hod, nicméně maximální povolená provozní rychlost je stanovena na 70 km/hod.
• Unikátní elektrodynamická motorová brzda umožňuje nejen plynulé zpomalování, ale také vracení energie do sítě.
• Panel s číslem linky je zvenku poprvé i na levé straně tramvaje.
• 52T umožňuje automatické sčítání cestujících v tramvaji.
• Uvnitř vozů je speciální antigraffiti nátěr.
• Jedna tramvaj vyjde přibližně na 83 milionů korun, dopravní podnik si objednal 40 vozů, a pokud využije opci na všech 200 kusů, vyšplhá se cena na 16,6 miliardy korun.
• Do konce roku 2025 by mělo v Praze jezdit 20 tramvají 52T.
• Nové tramvaje postupně nahradí nejen dosluhující vozy T3, ale v budoucnu budou jezdit také na plánovaných nových tratích. Počítá se s nimi také pro páteřní linky (9, 10, 17, 18, 22 a 26).
Jak se vám 52T líbí? Už se těšíte, až se svezete? Nebo jste novou tramvají už jeli? Dejte nám vědět do komentářů!
00:00 Nová tramvaj 52T
00:50 Vyrážíme na trať
01:53 První dojmy cestujících
03:03 Více místa i cestujících
03:59 Plynulá a tichá
04:55 Kdo za 52T stojí?
05:27 Vychytávky zvenčí
07:06 Malé vady na kráse
07:40 Kolik 52T stojí?
08:10 Kde bude nová tramvaj jezdit
Vážíme si vaší podpory, díky!
Daniel, Lukáš, Honza, Martina, Květa, Ruda