Metro D zevnitř: Jak se staví největší podzemní projekt v historii Česka
3. června 20255 238
Na novou linku metra čeká Praha víc než 40 let. A zdá se, že by se konečně mohla dočkat! Jak to vypadá v útrobách právě rozestavěné linky D? A jak dlouho na ni budou nejen obyvatelé metropole muset čekat? Na tyto otázky odpovídáme ve videu.
S kamerou jsme totiž vyrazili přímo na stavbu.
Až na Písnici
Linka D má propojit jižní část Prahy – povede Krčí, Novými Dvory a skončí na Písnici. Ve druhé, severní etapě pak povede do centra, přes náměstí Bratří Synků na náměstí Míru.
V současnosti probíhají práce mezi Pankrácem a rohem ulic Na Strži a Antala Staška. Vzniknout tu má stanice pojmenovaná po Ivanu Olbrachtovi. Jméno nicméně ještě není jisté, ve hře je kvůli spisovatelově komunistické minulosti například i název Ryšánka.
Propojení linek
Pankrác se navíc stane jedinečnou zastávkou metra – právě tady se totiž udělá nejen přestup mezi déčkem a céčkem, ale také tu úplně poprvé v Praze dojde k propojení obou linek kolejemi. Vznikne tu totiž jednokolejný tunel, jímž budou moci soupravy metra mezi linkami projíždět. Důvodem je dodávání souprav na linku D, která zatím nebude mít samostatné depo (v budoucnu se s ním počítá na Písnici).
Nové vlaky
Vzhledem k propojení linek C a D je nutné sjednotit i soupravy metra. A tak se na obou trasách počítá s novými vlaky bez řidiče. S tím samozřejmě souvisí i potřeba úprav stávajících stanic na céčku, aby byly vhodné pro automatizovaný provoz. A co bude se stávajícími soupravami, jež nyní jezdí na lince C? Nahradí ty současné z linky B.
Kdy se svezeme?
Podle odhadů by měla výstavba na Nové Dvory trvat 4,5 roku, do Písnice pak další 1,5 roku. Poslední oficiální informace mluví o zahájení stavby v roce 2026, a tak by měla být jižní etapa déčka hotová v roce 2031.
Severní etapa se mohla začít stavět v roce 2029 a hotova má být v roce 2036. Ovšem je nutné počítat s tím že tyto termíny nebudou dodrženy.
Jak se staví
Pro hloubení tunelů se dodnes používá dynamit. U stanic se hloubí menší tunely (štoly), které se pak spojí ve velký prostor. Tunely se vyztuží ocelovými tyčemi a několika vrstvami železa a betonu. Ten prý pochází z karlínské betonárky. Stavba také musí počítat se spodní vodou, již je nutné neustále odčerpávat. A tunely jsou vybavené vodotěsnou membránou.
Unikátní stanice
A jak budou vypadat stanice Pankrác a Olbrachtova? Na Pankráci bude kolejiště uprostřed a celý prostor má být plný světla díky průhledům, spoustě skla a kovových ploch. Počítá se se třemi výstupy – jeden napojený na linku C a OC Arkády, druhý do kancelářské budovy Gemini a třetí k tramvajím.
Olbrachtova bude mít nástupiště uprostřed, jako je tomu u většiny stanic, a na stěnách bude stříkaný beton a hladké plochy bílého skla. Stanice by měla připomínat umělou jeskyni a měla by disponovat dvěma výstupy – do ulice U Strže a do ulice Matěchova.
Jak se vám projekt metra D líbí? Už se těšíte, až se s ním poprvé svezete? Dejte nám vědět do komentářů!
00:00 Exkluzivní pohled do útrob metra D
01:00 Od Písnice do centra
01:37 Nejsložitější úsek trasy
03:13 Málo známé "jobovky"
03:44 Nonstop práce a další zpoždění
05:20 Jak se hloubí stanice?
06:08 V hlavní roli dynamit
06:35 Jak tunely drží?
07:32 Podoba prvních dvou stanic
08:45 Kdy se svezeme do centra?
Vážíme si vaší podpory, díky!
Daniel, Lukáš, Honza, Martina, Květa, Ruda